sobota 11. srpna 2012

jsou z nas masnaci!

...ale jinak to tu nejde.
Jo, jak uz nekteri z vas vi, poridili jsme auto. Tehle clanek bude hlavne o tom, takze bude asi spis zajimavy jako navod pro ty, kdo chteji absolvovat neco podobneho. Pro prehlednost to asi rozkousam do casti.

Ma smysl auto kupovat?

Odpoved zni ano. Ke vsi smule. Je to jedna z veci ktere jsme se naucil v Kanade srdecne nenavidet ale bohuzel je to tak. Na rozdil od Evropy je tu clovek ochuzen o volbu typu "pojedeme na vylet vlakem/busem". Povestna basta svobody je timto narusena, proste clovek zadnou svobodu volby nema a nezbude mu nic jineho nez se masit s autem. ;-(
Obecne se to da resit jeste pucovnym, ale s ceskym (evropskym) ridicakem Vam kazda pujcovna navari takove pojisteni, ktere hrave nekolikanasobne prekroci cenu samotneho pujcovneho. Takze pujcovna tak na par dni OK, ale dlouhodobe jsme se usnesli na tom ze vhodnejsi bude auto vazne koupit.
Navic jestli je tu neco levnejsi nez u nas, tak jsou to auta a benzin. Poku si k tomu clovek pripocita jeste drahe jizdne a opravdu nejhorsi MHD co jsem kde po svete videl, pak auto mimo vyletu poresi i cesty do prace (spocital jsem si ze na benzinu me jedna cesta do prace stoji cca 1$, na jizdence MHD 2.75$ a ma se jeste zdrazovat). Nepise se mi to lehce, obecne jsem odpurcem masnackeho pojizdeni auty po meste ale tady je to, s prominutim, proste tak z prdele ze to smysl dava.

Jak jsme kupovali

V zasade jsme ruznym zjistovani prisli na nekolik moznosti. Prvni je poohlidnout se po kijiji, kde se da narazit na dost nizke ceny. Problem je, ze pokud autum clovek nerozumi (jako my) muze snadno naletet. Takze to chce nekoho kdo jim rozumi a je ochoten to ocekovat.
Druha moznost je autobazar, tam uz je zaruka vyssi ale ceny taky. Treti moznost je pak autoaukce. O te jsme se dozvedeli az s krizkem po funuse. V podstate jde o to, ze fura aut k prodeji stoji na parkovisti, vy si je prohlidnete a ukazete si na to co jste ochotni koupit a reknete cenu. Pokud vas nekdo neprebije, je vase. Jeden polak, co k nam dosel do prace na fotky a je na stejnem programu jako my, mi rikal ze tam koupil auto za 300$ se kterym se tady celkem bez problemu pohybuje uz skoro rok. Problem je, ze auto na te aukci se da sice prohlednout ale nehrozi testovaci jizda. Sazka do loterie ale mozna na koupi nejakeho hyperlevneho presouvadla jen mistne by to byt mohlo.
My nakonec propatrali prvni variantu. Kamarad od Kim - Kris (ano, s "K" na zacatku. Pochazi z Finska a cele jmeno je Krisstopher nebo tak nejak) zavodi rallye, takze autum rozumi a uvolil se ze pro nas nejake checkne.
Takze jsem rozhodil site v praci, jestli nektery z kolegu nevi, a zacali jsme patrat na kijiji.
Prvni se naskytla prilezitost pres kolegu Fiaze, jeho znamy prodaval Ford Windstar z roku 2000 a chtel za nej 3800$. Uz predem jsem Fiazovi rekl, ze tolik penez na auto nemame, a ikdybychom meli, rozhodne je nedame za 12 let starou karu. Navic by se musel poresit safety check, coz znamena dalsi naklady (vice viz v sekci papirovani). Rikal ze OK, ze pujde urco smlouvat. Auto jsme nakonec videli, celkem fajn ale borec nesel pod 3000$, coz pro nas znamenalo jasne NE.
Druha sance byla Mazda MPV. Cena 2600$ dobra, auto velky, rok vyroby 2003, potud vsecko dobry. Pri testovaci jizde se mi ale nejak nepozdavalo ze se jaksi pomalej rozjizdi. Domluvil jsem se tedy s majitelem "chciplou rybou" (urcite znate takove ty typy lidi co vam misto stisku ruky podaji "rybu". Tak si to vynasobte tak 100x a pridejte k tomu pohled upreny kamkoliv jinam jen ne na vas. Ale byl to nejaky arab, treba je to tam normalni) ze bude dalsi test na ktery jsem prizval Krise. Jeho prohlaseni bylo, ze auto jako OK ale rozjizdeci problemy znaci pravdepodobne potiz s prevodovkou takze opet jasne NE. Skoda, japonska auta tu maji dobrou povest, celkem rozume by se nam i prodavalo.
Treti varianta byla Pontiac Montana rok 2001 za 2300$. Byli jsme omrknout, a jako dobry. Novy gumy, cistej motor, novy brzdy, nerezavy, vnitrek cistej. navic nam majitel slibil udelat prohlidku na jeho naklady ktera potvrdi ze je vse OK. Tak jsme si placli a zaplatili mu zalohu 200$.
Jeste pred koupi auta jsme obetovali 25$ na vypis podle VIN cisla. A ejhle! Status byl "rebuild", tedy bourano a opraveno, coz bylo v rozporu s majitelovym tvrzenim. Co ted? Brat? Nebrat?
Nasledovalo par telefonu s Krisem, pry to nemusi nic znamenat a ze je dulezity ze nam clovek da potvrzeni o kontrole. Tak jsme se dohodli ze zkusime ukecat cenu a uvidime.
Dalsi den jsem mel s majitelem sraz, on uz predpokladal predani, ja jsem vedel ze se bude dal jeste vyjednavat. Schvalne jsem se ho zeptal jakoby mimochodem jakoze "tak teda nebylo bourany ze?" a kdyz potvrdil tak jsem se vytasil s papirem a zeptal se ho jak mi to teda vysvetli.
Docela na papir ziral a pak priznal ze kdyz on kupoval, tak vypis nedelal takze zil v tom ze bourany neni. Verit? Neverit? Nicmene rekl ze chape ze cena auta klesa a ze mi ho da se slevou.
Tak jsem zacal smlouvat s tim, ze  jsem nahodil slevu 300$. S tim nesouhlasil, zepry udelal tu prohlidku ktera ho neco stala a tak a nabid 200$. Nakonec jsme se domluvili na 250$. Pri podepisovani papiru jsem se ale o stovku felil ve vypoctech v nas prospech a tak byla nakonec sleva (nechtene) 350$ ;-)
Takze JO mame vuz! Otazka byla jak ho dovest domu. Bez znacky se amo nesmi, prevozni neexistujou, obvykle to funguje tak, ze se vse vyresi predem a novy majitel si jen primontuje svoji. Tu jsem ale nemel a tak mi majitel dovolil prevest to s jeho kterou jsem mu pak druhy den vratil.

Registrace, pojistka a dalsi papirovani

Nakup auta byl pro me celkem nervak. V Alberte (a pozor! V jinych provinciich muzou platit odlisna pravidla!)  totiz muze nastat pripad, kdy majitel auta od nej nema zadny papir (technicak a pod). Moc jsem teda nepochopil jak je to mozne, ale jak Kris tak i urad na prepis auta mi potvrdil ze to tak muze byt. A koupe byla prave ten pripad. Puvodne jsem to chtel poresit tak, ze jsem se chtel zeptat na urade na majitele, ale to zase z duvodu ochrany osobnich udaju nemuzou vydat. Jediny co se clovek dozvi je, ze auto neni vedeno jako kradene a jestli bylo/nebylo bourane. Moc nechapu jak je to v zemi plne podvodu, jako je Kanada, poresene. Co kdyz si nekdo pujci sousedovy klicky od auta a to proste nekomu streli? Nechapu to doted. Na otazku co kdyz majitel nebude majitel a uto mi tudiz odmitnou registrovat mi na urade odpovedeli ze "mam volat policii". Takze misto preventivnich opatreni pak proste jen hasit pozar....
Kazdopadne i Kris rikal ze to snad nejak poresene je (ikdyz porad nechapu jak) takze jsme do toho sli.
S majitelem se podepise dokument ktery se jmenuje "bill of sale" a na kterem se vyplni prodejce, kupujuci, typ auta, stari pocet Km, VIN cislo, za kolik prodano a podobne.
Tedy po cele procedure ma clovek auto (o kterem netusi jestli mu ho vazne prodal nekdo kdo ma na prodej opravneni) a tenhle papir.
Dalsi faze je pojistovna. Tady jem se trosku klepal, v CR jsem si totiz zapomel vyridit jakysi dodatek k ridicaku rikajici ze muzu ridit v Kanade. je to canc papiru, stoji cca 50Kc a udelaji ho na pockani, nicmene pouze osobne (proc proboha? Holt jsou v nekterych oblastech nase urady stejne idiotske jako ty Kanadske - clovek si nevybere....). Coz znamena, ze bych si pro nej musel zaletet do CR.
Takze jsem si pojisteni zkusil nanecisto jeste pred koupi. nastesti papir nikdo nechce, ridicak staci. Mozna je to jen zbytecny 50Kc poplatek kdo vi... kazdopadne jestli se chystate do Kanady, vyridte si, budete bez nervu, respektive s mensima nervama.
Tedy pojistovna. Nejlevnejsi moznost se ukazala CAA, kde za one way pojisteni (obdoba naseho povinneho ruceni) s evropskym ridicakem chteli 136$/mes. Na nase pomery darda ale tech par mesicu se to prezije. Pojisteni se uzavira minimalne na pul roku, ale kdyz tam clovek udela prohlaseni ze mizi ze zeme driv tak se da stornovat driv. Pri vyrizeni se plati prvni a posledni mesic - takze jsem vysolil 272$. Pak se plati mesicne prevodem z banky = je treba mit ucet.
Od pojistovny jsem dostal karticku pojisteni a doklad o potvrzeni. Zajimave je, ze pokud se rozhodnete pro one way pojisteni (=kryje pokud zpusobite nehodu nekomu jinemu ale nekryje v tomhle pripade skodu na vasem majetku), cena je v postate fixni a nezalezi na typu auta. Proste osobak za 136$/mes at je to treba stara rasple nebo Ferrari. Nikoho taky nezajima obsah motoru, popravde ho u naseho auta neznam doted. Proste to v zadnym papiru neni. To vysvetluje proc si amici porizuji s oblibou ocelove obludy s obsahem klidne 6l. Pojsteni je stejne drahe jako kdyz si poridi Fabii 1.2htp.
V pojistovne jsem stravil cca hodinu. Obcas se ptali na pakarny (jako ucel pouziti auta mam uvedeno "sightseeing" kdyz jsme uvedl ze s nim chceme cestovat) a musel jsem doplnit prohlaseni ze Katka nema ridicak, jinak automaticky predpokladali ze bude ridit taky a cena pojistky se zvedala. Ale jinak byli pohodovi a napomocni.
Dalsi a posledni faze je registrace. Po cele kanade se nachazi spousta registracnich kancelari. Patri soukr. provozovatelim kteri maji licenci a pristup do narodni databaze (aspon tak to chapu).
Clovek tam zase ukaze bill of sale plus potvrzeni o zaplacenem pojisteni, ridicak a dalsi doklad (pas), vyplazne poplatek za registraci a obdrzi neco jako technicak a znacku. Ja navic vychytal registraci ktera je jen na 7 mesicu a cena je tudiz misto cca 85$ jen 56$. A znacku si pak muzennechat! Bezva suvenyr! Za dalsi poplatek je pak mozno si i vybrat co chcete mit na znacce napsano. My se na to ale hadejte co? .....takze mame normalni anonymni.
Samotna registrace zabere cca 10 minut. Pohodicka.

Mozna jste si vsimli, ze jsem v procesu nikde nezminoval technickou prohlidku. Ano, je tomu tak spravne. V kanade plati rovnice:

stari auta < 12 let = auto v poradku

Takze pokud kupujete treba 11 let stary auto kterymu upadava kolo a nebrzi, je z pohledu uradu vse OK. Pokud ale kupujete 13 stare opecovavane a garazovane auto se kterym majitel skoro nejezdil, prohlidka Vas nemine. Zvlastni ale je to tak....

Kolik to celkem kostovalo

Nakladove to vyslo tak, ze jsme za auto dali nakonec 1950$, pojisteni na dva mesice dalsich  272$ a registrace 56$. Celkem 2278$.

Suma sumarum

Zatim jsem moc nenajezdili, nicmene mimo velmi slabe klimatizace (kterou mozna na jihu USA jeste proklejeme) se zda vsechno vazne OK a auto slape velmi prijemne. Od Maureen jsme dostali povolenku na parkovani pred domem, jen muj sef se chytal za hlavu pry "ses v kanade a koupis auto ktery se jmenuje Montana, ses ty normalni?" ;-).

Tak nam drzte palce at vydrzi dalsi cca 3 mesice a cca 10000Km a podari se nam ho rozumne prodat. Nic jinyho od nej nepotrebujem.

 






1 komentář: